قزاق پنق , استاد موسیقی اصیل ترکمن نوشته ی:امان نظر رادزاده (سازاق)
چندسالی رادرمحضراستاد تایجان
آخوندقرجه به فراگیری علوم دینی می پردازد.درسن 17یا18 سالگی سخت مریض
میشود،بطوریکه خانوادهاش ازبهبودسلامتي او قطع امید میکنند.دراین شرایط
سخت خواستهای رابامادرش درمیان گذارد،وازاو میخواهد که بارضایت وحلالیت,
دوتار ملا قانقرمه که درهمسایگی اومیزیسته رابرایش بخرند.
باخرید دوتار ضمن بازي با آن حیات دوبارهای درکالبد نیمهجان قزاق پانگ دمیده می شود وبتدریج سلامتی خودرا بدست می آورد.او برای آموزش دوتار نزد استادخوجه شرقی درگمیشان وسپس نزد استادخوجه سقلی درقره قاشلی رفته درمدت سه الی چهارسال با تیزهوشی و ذکاوت و استعداد خاص خودخود دوتار رابه حد اعلا فرامی گیرد ودرهمان شروع خوانندگی خودرابعنوان یک خواننده طرازاول چیره دست مطرح می کند بطوریکه استادش خوجه سقلی می گفت :"پس ازاندک مدتی من خجالت می کشیدم که اوراشاگردخود خطاب کنم چون مهارتش درنواختن دوتار بسی ازمن سربود."
قزاق پانگ دراوایل, ازخوانندگان مشهوری همچون دولت گلدی اوکدیرف ؛ملاچأکلی ونور بردی قولف تقلید کرده آوازهای خوبی رابه گنجینه موسیقی رادیو گرگان می افزاید. دراین دوران آوازه استاد به همراه کمانچه زن مشهورارازکلته وخوجه سقلی ازگلیداغ تادریای خزر رافرا می گیرد.ازترانه های مشهور این دوران :غوباغازیم؛انش ؛باغتی خان ؛استمن؛قرجه؛کوشکنده؛ ساتاشدیم ومیدان ایچنیده؛قرداشیم و...رامی توان نام برد.
دردهه آخر عمرش به همراه استادان رحمانقلیچ یمودی –دوردی طریک وبایلی تکه باارائه ترانهها ومقامهای پیچیده ترکمن, صفات زرین دیگری رابرموسیقی ترکمنصحرای ایران می افزایند.
دوردی طریک وبایلی تکه دراین دوران ازآموزههای دوتارقزاق پانگ بهره های فراوانی می گیرند. حاصل زحمات این گروه توانمند, آلبومهای زیادی است که دراین برهه زمان بین مشتاقان این هنرتکثیر وتوزیع شده است.
قزاق پانگ آثار گرانقدر وکم نظیری رابه روش خاص خود دراجرا(خوانندگی ونوازندگی)که بعدها اسلوب وروش خاص قزاق پانگ شناخته شد ؛ به علاقه مندان ارائه نمودند این آوازها درواقع تلفیقی ازسبکهای کلاسیک قدیم ونوآوریهای منحصربفرد خودش وبیشترتحت تأثیرمختومقلی قارلیف بود.
باارزش ترین آثاراین دوران عبارتند از:
بوجرن؛آپباق یاریم؛جان جان؛گرجینینگ؛تشنید؛بی بی؛یالاندادیر؛گوراوغلی؛وخدیجه و ...
استاد قزاق پانگ دربین مردم به شیک پوشی؛خوش مشربی؛بی ریایی وصداقت مشهور بود وخیلیها اورا بعنوان یک هنرمند کمدیک می شناختند او با حرکات ظریف وهنرمندانه وتعریف فکاهیهای خندهدار همیشه مردم را به شوق می آورد .
تیز هوشی و حاضرجوابی او زبانزد خاص و عام بود .استاد درطول عمرکوتاهش بارها درشهرهای بزرگ ایران برنامه اجرا کرد و چند سفرخارجی هنري هم داشت از جمله كشورهاي انگلستان وآمریکا .
ازاستاد یک پسروچهاردختربه یادگارمانده ودرسن چهل ویک سالگی درسال 1359شمسي(1980 میلادی)درنهایت فقروتنگدستی با دنیای بی مهر موسیقی وهنر وداع گفت.
باخرید دوتار ضمن بازي با آن حیات دوبارهای درکالبد نیمهجان قزاق پانگ دمیده می شود وبتدریج سلامتی خودرا بدست می آورد.او برای آموزش دوتار نزد استادخوجه شرقی درگمیشان وسپس نزد استادخوجه سقلی درقره قاشلی رفته درمدت سه الی چهارسال با تیزهوشی و ذکاوت و استعداد خاص خودخود دوتار رابه حد اعلا فرامی گیرد ودرهمان شروع خوانندگی خودرابعنوان یک خواننده طرازاول چیره دست مطرح می کند بطوریکه استادش خوجه سقلی می گفت :"پس ازاندک مدتی من خجالت می کشیدم که اوراشاگردخود خطاب کنم چون مهارتش درنواختن دوتار بسی ازمن سربود."
قزاق پانگ دراوایل, ازخوانندگان مشهوری همچون دولت گلدی اوکدیرف ؛ملاچأکلی ونور بردی قولف تقلید کرده آوازهای خوبی رابه گنجینه موسیقی رادیو گرگان می افزاید. دراین دوران آوازه استاد به همراه کمانچه زن مشهورارازکلته وخوجه سقلی ازگلیداغ تادریای خزر رافرا می گیرد.ازترانه های مشهور این دوران :غوباغازیم؛انش ؛باغتی خان ؛استمن؛قرجه؛کوشکنده؛ ساتاشدیم ومیدان ایچنیده؛قرداشیم و...رامی توان نام برد.
دردهه آخر عمرش به همراه استادان رحمانقلیچ یمودی –دوردی طریک وبایلی تکه باارائه ترانهها ومقامهای پیچیده ترکمن, صفات زرین دیگری رابرموسیقی ترکمنصحرای ایران می افزایند.
دوردی طریک وبایلی تکه دراین دوران ازآموزههای دوتارقزاق پانگ بهره های فراوانی می گیرند. حاصل زحمات این گروه توانمند, آلبومهای زیادی است که دراین برهه زمان بین مشتاقان این هنرتکثیر وتوزیع شده است.
قزاق پانگ آثار گرانقدر وکم نظیری رابه روش خاص خود دراجرا(خوانندگی ونوازندگی)که بعدها اسلوب وروش خاص قزاق پانگ شناخته شد ؛ به علاقه مندان ارائه نمودند این آوازها درواقع تلفیقی ازسبکهای کلاسیک قدیم ونوآوریهای منحصربفرد خودش وبیشترتحت تأثیرمختومقلی قارلیف بود.
باارزش ترین آثاراین دوران عبارتند از:
بوجرن؛آپباق یاریم؛جان جان؛گرجینینگ؛تشنید؛بی بی؛یالاندادیر؛گوراوغلی؛وخدیجه و ...
استاد قزاق پانگ دربین مردم به شیک پوشی؛خوش مشربی؛بی ریایی وصداقت مشهور بود وخیلیها اورا بعنوان یک هنرمند کمدیک می شناختند او با حرکات ظریف وهنرمندانه وتعریف فکاهیهای خندهدار همیشه مردم را به شوق می آورد .
تیز هوشی و حاضرجوابی او زبانزد خاص و عام بود .استاد درطول عمرکوتاهش بارها درشهرهای بزرگ ایران برنامه اجرا کرد و چند سفرخارجی هنري هم داشت از جمله كشورهاي انگلستان وآمریکا .
ازاستاد یک پسروچهاردختربه یادگارمانده ودرسن چهل ویک سالگی درسال 1359شمسي(1980 میلادی)درنهایت فقروتنگدستی با دنیای بی مهر موسیقی وهنر وداع گفت.
:www.turkmensesi.net منبع:
+ نوشته شده در شنبه ۱۳۹۱/۰۸/۱۳ ساعت 23:3 توسط محمد قجقی
|