مقبره خالدبن ثنان (ع)معروف به خالدنبی نویسنده: سعد الله دادخواه1389/10/17
سال ظهور خالدنبی علیه السلام :
ولادت با سعادت محمد مصطفی صلی الله علیه واله وسلم در سال عام الفیل می باشد که طبق گفته تاریخ نویسان برابر با سال 570 میلادی است .
در کتاب ناسخ التواریخ ،تاریخ ولادت حضرت محمدمصطفی را 6163 سال بعداز هبوط آدم علیه السلام نوشته اند ،در این کتاب تاریخ ظهور حضرت خالدبن سنان علیه السلام را 6122 سال بعداز هبوط آدم علیه السلام دانسته اند یعنی فاصله زمانی بین ظهور خالدنبی و ولادت خاتم الانبیا ء چهل سال می باشد.
به عبارت دیگر حضرت خالدبن سنان (ع)،چهل سال قبل از ولادت خاتم الانبیاء به ظهور می رسد به طوری که دختر خالد بن سنان در دوران پیری به خدمت رسول الله (ص)می رسد ودر حضور مبارک پیامبر ایمان می آورد .
پس با توجه به توضیحات داده شده حضرت خالدبن سنان (ع)در سال 530میلادی به ظهور می رسد.
محل دفن و مزار خالدبن سنان (ع):
در کتاب الاصابه روایت شده است که حاکم به ابو حاتم الزاری گفته که شنیدم از پدر عبدالملک بن نصر و غیره که می گویند در قیروان ،در وسط کوهی بلند ،دریایی مشاهده کردند و از راهی که از دریا تا کوه می رفت در بلند ترین نقطه کوه غاری مشاهده کردند که در داخل غار مردی را دیدند به حالت خوابیده پیچیده به لباس پشمی سفید که در قسمت سر ،کاسه ای نیز وجود داشته ،که هیچ تغییر ی نکرده بود و گروهی از جماعت آن منطقه گواهی دادند که این خالدبن سنان است . گفتم گواهی مردم آن منطقه دروغ است برای این که محل زندگی بنی عبس با توجه به منطقه ای که مشخصات آنرا ذکر کرده اند در کشور مغرب است . این حدیث را بزار و طبرانی از طریق قیس بن ربیع از سالم ذکر کرده است .
معتبر ترین اطلاعات در مورد محل دفن و مزار حضرت خالد نبی از فرموده های حضرت محمد (ص)می باشد که در حدیثی می فرمایند:
ویقال ان قبره بناحیه جرجان علی قله جبل یقال له خدا وقد قال فیه الرسول علیه السلام لبعض من بناته جاءته (یابنت نبی ضیعه قومه )کذا فی الاسئله المقحمه.
در طبق فرموده رسول اکرم قبر حضرت خالد بن سنان در ناحیه جرجان بر روی قله کوهی که به آن خدا می گویند قرار داردو ...
درمورد تاریخ فوت حضرت خالدبن سنان (ع)تابه حال منابعی که در آن به تاریخ فوت آن حضرت اشاره ای شده باشد به دست نیامده است .
برگرفته از مجله یاپراق شماره 13_11
نوشته: محمود پایدار
بررسی وضعیت زیارتگاه
خالدنبی: دو شایعه در مورد مقبره خالدنبی و سنگ قبرهای اطراف آ« وجود دارد یکی اینکه حضرت خالد نبی و یارانش پس از فرا ر از دست کفار شمال و شمال شرق از خداوند خواست که یارانش را تبدیل سنگ کند که بدست کفار نیافتد وشایعه دیگراینکه آن حضرت از خدا خواست که دشمنانش را تبدیل به سنگ کند.
آنچه که مهم است در اطراف مقبره خالدنبی هزاران سنگ قبر از سنگ تراشیده شده بصورت ستون بلند با ارتفاع متفاوت از ١متر تا ٢.٢٠ُسانت وجود دارد که تعداد زیادی از آنان دزدیده شده و آنچه باقی مانده تعدادکمی از کل آنان است که متاسفانه حفاظت کافی نمی شود و حتی در مورد این سنگ هنوز عمر سنجی و تحقیق کافی نشده است . این زیارتگاه هر چند به یکی از نبی های مسیحی قبل از اسلام تعلق دارد و در روایات آمده دختر خالدنبی در سن پیری به حضور محمد (ص)آمده و مسلمان شده و حضرت رسول دختر خالدنبی را بسیار محترم دا شته است از قدیم یکی از چهار زیارتگاه مهم اقوام کوچ نشین ترکمن ها در سال های قبل بوده و امروزه نیز روستاییان و شهرنشینان ترکمن بسیار محترم است و کوچ نشینان کرد نیز امروزه آنرا بسیار احترام دارند و زیارت می کنند در این مکان که مکان زیارتی است یکی خالد نبی ودر کنار آن چوپان عطا و قبر پدر زن خالدنبی هر سه به فاصله بسیار نزدیک در روی سه بلندی قرار دارد این کوههای قسمت انتهایی کوههای کپه داغ محسوب می شوند که در قسمت شمال آن سونقی داغ یا کوه انتهایی قرار دارد . این کوه ها از نظر زمین شناسی هنوز مورد بررسی کامل قرار نگرفته و پس از آن به تپه های لسی نرم منتهی میشود.
ترکمن های گذشته که کوچ نشین بوده اند چهار زیارتگاه مهم در ترکمن صحرا داشته اند که هر ساله به هنگام به زیارت آنجا می رفتند و هنوز هم می روند:
١. امام زاده یحیی بن زید معروف به قرنقی امام (امام تاریک ) به علت اینکه در گذشته در اصلی این زیارتگاه در زمین فرو رفته بود .و فضای تاریک داشت که این درب در داخل ساختمان جدید این زیارتگاه قرار دارد .
٢. آق امام (امام سفید )بر روی تپه بلند قزلجه در کنار آزادشهر برادر یحیی بن زید
٣. خالدنبی
۴. زیارتگاه دانشمند ملا علی که هنوز هم مورد توجه است هر چند مجاور یا نگهبان امام زاده یحیی بن زید و آق امام به مرور تغییر کرده و امروز زیر نظر سازمان اوقاف و برادران شیعه قرار گرفته است امام زیارتگاه خالدنبی و دانشمند ملا علی اینچه برون بیشتر مورد توجه ترکمن ها می باشند .
زیارتگاه خالدنبی در اواخر زمستان و بهار در زیباترین حالت خود قرار دارد گویی بهشتی کوچک است اما متاسفانه محل خوش گذرانی یک عده جوانان موتور سوار شده است که به علت نداشتن راه مناسب بیشترین دیدار کنندگان آن موتور سوار هستند که برای مزاحمت به خانواده و کشیدن تریاک و مشروب خواری به آنجا می روند البته تعدادی حدود ۵٠%آنان وزباله ها و آشغال ها ی خود در پهنه ی زیبای منطقه رها می کنند سرویس های بهداشتی بسیار کثیف و اتاق های مسافران متاسفانه قابل استفاده نیستند و لزوم توجه و باز نگری دارند این وضعیت با کمی تفاوت در زیارتگاه دانشمند عطا نیز هست با این تفاوت که در زیارتگاه دانشمند عطا مزاحمت و جوانان موتور سوار کمتر است.