به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن ایران به نقل از وب سایت ابتکار گلستان، جوانان با موتور و خانواده ها با خودروي شخصي وبرخي نيز با ماشين هاي عمومي ميني بوس و اتوبوس حضوري چشمگير در آق توقاي داشتند .
به راستي آخرين پنج شنبه شب ارديبهشت ماه حكايت عهد و ميثاق مجدد يك ملت با آرمانها و فرهنگ نياكان وگذشتگان خود بود . آن شب روشن، شب مختومقلي بود و به او تعلق داشت . مردم با فرهنگ تركمن عليرغم تمام خستگي ها و كمبودها و مشكلات، شادمان و اميدوار پروانه وار دور آرامگاه شاعر اجتماع كردند .جمعيتي بزرگ و غرورآفرين كه با وجود برگزاري مراسم درمراوه تپه در همان شب ، مختومقلي را تنها نگذاشتند و با اتحاد و هوشياري، مستحكم تر و پرشورتر از قبل آمدند .
آن شب عاشقان مختومقلي همه حضوري سبز ومعنادار داشتند . حضوري كه نويد بينش و بصيرت آنان در باب اهميت فرهنگ و زبان و ادبيات و هنرشان بود. . شبي كه از آغاز تا پايان نواي روح بخش ساز و آواز و شعر و سخن، طنين انداز بود. و چه شبي است آن شب دل انگيز كه لحظاتش به سرعت مي گذرد گويي شيفتگان فراغي از باده جوشان معرفتش سرمست مي شوند . شبي كه چون شب قدر سالي يك باراتفاق مي افتد .
شبي كه روايتگر عشق ملتي به فرهنگ و مدنيت و هنراصيل خود مي باشد . شبي كه سرشار از شور و احساس است كه حيات يك ملت را فرياد مي زند . و اما به روايت چادرهاي ساده و باصفايي كه به دست سرانگشتان مشعل داران فرهنگ و هنر و ادبيات تركمن كه در آن شب فروزانترمي شوند مي نشينيم :
چادر گنبد – كلاله : امسال چادر گنبد وكلاله مشترك بود. فعالان فرهنگي هنري و اعضاي تشكل هاي مردمي ميراث و بنياد مختومقلي فراغی گنبد و جمعيت مختومقلي كلاله در فضايي دوستانه، برنامه هاي ساز و آواز و شعر و سخن را مشتركا اجرا كردند . امانلي نساري و عطانظر برزين گوينده مراسم بودند . در اين چادر موسيقي سنتي تركمن و آواي ملكوتي ني به اهتزاز آمد . شعرخواني شاعران از ديگر برنامه ها بود . قلي باخشي و ميثم شاعري باغشي جوان درخشيدند . در اين چادر منصور نامي – عبدالعظيم ممي زاده از كلاله و حاجي يار شكوايي – حاجي محمد كر و ايل امان شيرمحمدلي از گنبد زحمات فراواني كشيدند . برنامه هاي متنوع چادر گنبد – كلاله تا ساعت 4 صبح ادامه داشت . بيشترين جمعيت در اين چادر حضور داشت . همچنين اين چادر ضيافت شام نيز داشت .
چادر چاووش بندرتركمن : چادر بزرگ چاووش بندر تركمن توسط فعالان ادبي هنري چاووش صحراي اين شهرساحلي برپا شده بود . برنامه اين چادر گرمتر و پرشورتر از ديگرچادرها بود . عبدالرحمان فراخي هنرمند معروف مجري برنامه بود وهر از گاهي با طنز كلامي تبسم را بر لبان حاضرين مي نشاند . . اين چادر از لحاظ تنوع برنامه هم بي نظير بود شعر خواني واجراي موسيقي سنتي و كلاسيك ، نمايش طنز گروه آلادا اين چادر را از ديگران ممتاز مي ساخت . در اين چادر از اراز دردي خواجه بهترين گوينده حال و حاضر تركمن صحرا به دلايل انتخاباتي استفاده نشد.
چادر آق قلا : چادر هنرمندان آق قلا كمي آن طرفتر يعني در در ه قرارداشت ورونق گذشته را نداشت . بار اصلي بر دوش جليل سقربود . وي با اجراي موسيقي كلاسيك به هنرنمايي پرداخت . آنا باخشي افغاني هم ترانه هاي زيبايي را خواند. برخي از ياران اين گروه ، ابراهيم عدلي و حاجي باطر شيرمحمدلي و ميرزا محمدي و . . . نبودند. و اين بر كيفيت برنامه تاثير منفي مي گذاشت . شاعران آق قلا هم اغلب به چادر خود نيامدند و اغلب در چادرهاي ديگر بودند . اين چادر از انسجام لازم را نداشت . آناحاجي قانقرمه ،بهروز ايزدي و رياضي از حاميان چادر آق قلا بودند .
چادر كميش دفه : اين گروه در نزديكي چادر گنبد – كلاله قرار داشت و بر كيفيت صدا در هر دو چادر تاثير منفي مي گذاشت . وبه نوعي تزاحم ايجاد مي شد. اسپانسر اين گروه شوراي شهر و شهرداري كميش دفه بود . برنامه هاي اين چادر بيشتر موسيقي كلاسيك بو د و جوانپسند  . دراين چادرهم ضيافت شام چكدرمه برقرار بود . ابرهيم پقه مجري تواناي اق قلايي در اين چادر چندين بار به قرائت شعرهاي شاعران باي محمد چندري و دردي استا سوقي پرداخت و مورد تشويق حاضرين قرار گرفت . حضور دكتربابا شكيبايي رئيس شوراي گميشان در اين چادرنقطه قوتي براي هنرمندان گميشاني بود .
چادر سيمين شهر : هنرمندان قارقي – امچلي برنامه هاي خود را درروي تريلي تراكتور اجرا كردند . لقمان عظيمي گوينده معروف اين چادر بود . شيخي پنق باغشي جوان وخوش صدا تنها خواننده گروه بود . وي برخي ازترانه ها را قبل از اجرا بصورت داستاني روايت مي كرد. گروه موسيقي بابا قنبر سيمين شهرنيامده بود . چند تن از پهلوانان سيمين شهري دراين چادر حضور داشتند .اين چادر برنامه هايش را زودتر از همه به پايان رساند .
چادر جوانان بندرتركمن : چادردوم بندر تركمن به جوانان اختصاص داشت وهنرمنداني چون قربان قزل - ستار آرخي و . . . در آن حضور داشتند . از ابزار هاي موسيقي آكورديون – ارگ – كمانچه در اين چادر استفاده مي شد .
چادر آجی قوشان : چاي قوشان خليفه نظرلي محجوبي تنها روستايي كه بود كه به همت حاج آخوند توغدري شوراي روستاو عبدالرشيد قره باش و با حمايت عبدالصمد بردي پور چادري برپا كرد . مجري برنامه ها اغلب صفا باخاني شاعر كلاله اي بود. در اين چادر سوين شاهير - عبدالرحيم ايگدري شعر خواندند و هنرمندان روستا از جمله باغشي ارازمحمد توغدري - باغشي سيد كريم اندروا – مجيد توغدري – بايرام محمد خواص و اتك نوازنده به اجراي برنامه پرداختند .

در حاشيه مراسم چه گذشت :
1 – باخشي هاي بزرگ صحرا از جمله دردي طريك – حالت سعادتي – منات آهنگري و . . . حضور نداشتند
2- دنگجه مغازه اي معروف در مسير آق توقاي در نزديكي داشلي برون قرار داشت و مسافران در آن مدتي كوتاه توقف و خريد مي كردند
3 – در مسير آق توقاي 4 پل در حال ساخت مجدد بود .
4- در بخش هفت مزارع گندم رسيده بودند و كمباين ها مشغول درو محصول
5- جاي برخي از دوستان ازجمله زنده ياد عثمان اكرامي در اين مراسم مردمي خالي بود
6 – هيئت تحريريه ابتكار با نام ياپراق ويژه نامه مختومقلي را به همت آنا محمد بيات تهيه كرده بود كه  به همراه تقويم تركمني سارغيت به فروش مي رسيد
7 – هفته نامه صحرا ويژه  نكوداشت مختومقلي در آق توقاي به فروش مي رسيد .
8- جام جم هم ويژه نامه اي به مناسبت بزرگداشت مختومقلي تهيه و بصورت رايگان توزيع كرد
9 – درسه راهي كرند شوراي كرند آلاچيقي برپا كرده بود وپارچه هاي خوشامد گويي به مهمانان نوشته شده بود
10 – موتورسازي قره گل در نزديكي آق توقاي كار و بارش سكه بود
11- چادر هاي سفيد و كوچك كمپ هلال احمر و بيمارستان صحرايي در آق توقاي بر پا بود .
12 – در چندين جا در دل صحرا نمازهاي جماعت باشركت مومنان اقامه شد
13 نسبت به پارسال بر تعداد سرویس های بهداشتی افزوده شده بود ولي براي آن جمعيت كثير كفايت نمي كرد
14- پيشرفت فيزيكي پيمانكار مسجد آق توقاي ضعيف بود .
15 – تركمن هاي تربت جام و بجنورد هم در مراسم حضور داشتند
16 – بسياري از جوانان و مشتاقان ساز و آواز با موبايل برنامه هاي جذاب را فيلمبرداري مي كردند
17 –برخي از باخشي هاي تركمنستان و افغانستان و تربت جام درآق توقاي برنامه اجرا كردند .
18- غرفه عكس و كتاب برپا بود
19 – چادرها به هم نزديك بود واين باعث تزاحم صداها مي شد

لطيف ايزدي

ماخذwww.turkmenstudents.com