کرونانگاری در پاریس(۴)  سایت انسان شناسی و فرهنگ

کرونانگاری در پاریس(۴)

                                  مردم‌نگاری فرانسه توسط زینب خانی در اسفند ۱۹, ۱۳۹۸

 

مشاهدات روزانه یک مردم‌نگار در پاریس از اپیدمی کرونا و واکنش‌های اجتماعی

جمعه شانزدهم اسفند ۱۳۹۸ ، ششم مارس ۲۰۲۰.

دختر آفریقایی تباری که در متروی خط پنج کنارم نشسته ماسک زده است. من هم شال گردنم را دور دهان و بینی‌ام پیچیده‌ام. بقیه تا جایی که به چشم می‌خورد هیچ چیزی ندارند. خانمی جوان که در واگن کناری نشسته سرفه می‌کند و روزنامه می‌خواند.

حالا در متروی خط ۷ هستم. دلم می‌خواهد داد بزنم که دست به میله‌ها نزنید. حواستان باشد حالا که دست زدید دستتان را به دهان و چشم‌هایتان نمالید. اما امروز دوست فرانسوی تحصیلکرده‌ام می‌گفت نباید پارانویید باشی. من حتی نتوانستم دوست خودم را در رابطه با دست ندادن و روبوسی نکردن در این بازه‌ی زمانی قانع کنم. در مورد اینکه ویروس روی سطح می‌ماند هم که حرفم را قبول نکرد و راستش را بخواهید کمی هم متهم شدم. دیگر برای این همه جان عزیزی که من را نمی‌شناسند چکاری از دستم برمی‌آید؟

 

ادامه نوشته

کرونانگاری در پاریس(۳) ساین انسان شناسی و فرهنگ

کرونانگاری در پاریس(۳)

                             مردم‌ نگاری فرانسه توسط زینب خانی در اسفند ۱۸, ۱۳۹۸

 

مشاهدات روزانه یک مردم‌نگار در پاریس از اپیدمی کرونا و واکنش‌های اجتماعی
صبح روز پنجشنبه، پنجم مارس ۲۰۲۰، پانزدهم اسفند ۱۳۹۸

امروز آمار مبتلایان به کرونا در فرانسه متاسفانه به چهارصد و بیست و سه نفر رسید. یاد حرف دوست فرانسوی تحصیلکرده‌ام افتادم که می‌گفت “از این تعداد فقط دو درصد میمیرند که آمار کمی است”.

باور کن دوست فرانسوی تحصیلکرده‌ی من! حتی مرگ یک نفر هم زیاد است. فرق این ویروس با آنفولانزا یا ‌ویروس‌های دیگری که می‌گویی این است که بشر برای مبارزه‌ی با آن‌ها حداقل دارویی دارد که به آن دل خوش کند و اگر دارو پاسخگو نبود، آنوقت می‌دانیم که تمام تلاشمان را کردیم. اما با این ویروس جدید، همه‌ی ما شهروندان جهان در غمی مشترک شریک شده‌ایم. اگرچه که باز هم تمام تلاشمان را می‌کنیم. باور کن دوست من! حتی اگر یک نفر هم از تمامی مبتلایان می‌مرد، باز هم خیلی زیاد بود. خیلی. چه برسد به اینکه هر روز شاهد از دست دادن تعداد قابل توجهی از ساکنین این کره‌ی خاکی هستیم. و آنقدر ضعیف‌تر و کوچک‌تر از قبل در برابر این هستی ایستاده‌ایم که با این همه ادعا و علم و فناوری قادر به جلوگیری از بحرانی جهانی نیستیم.

امروز از خانه بیرون نرفتم، باید کارهایی را به سرانجام برسانم.

ادامه نوشته

کرونانگاری در پاریس(۲) سایت انسان شناسی و فرهنگ

کرونانگاری در پاریس(۲)

                  مردم‌ نگاری فرانسه  توسط  زینب خانی در اسفند ۱۷, ۱۳۹۸

 

مشاهدات روزانه یک مردم‌نگار در پاریس از اپیدمی کرونا و واکنش‌های اجتماعی
صبح روز چهارشنبه،  چهارم مارس ۲۰۲۰، چهاردهم اسفند ۱۳۹۸، ساعت نه صبح

دیروز عصر در خیابان دو جوان از کنارم رد شدند و با حال و هوای جوانی خودشان بلند می‌گفتند《وای من کرونا  دارم》 و بعد بنا را گذاشتند به سرفه کردن بلند بلند به طرف من و شاید در انتظار عکس‌العملی از طرف من بودند و شروع به خندیدن کردند و داروخانه‌ای که دیروز از کنارش رد شدم دستخطی پشت شیشه گذاشته بود که《نه ماسک داریم و نه ژل ضد عفونی کننده》 یعنی تمام کرده بودند.
امروز از زمانی که از خانه خارج شده‌ام هنوز یک نفر را هم ندیدم که ماسک به صورتش داشته باشد و در راه مترو به خانه هم کسی را با ماسک ندیدم. البته دیروز عصر در راه بازگشت مترو چند نفری جلوی دهان و بینی‌هایشان را با شال گردن پوشانده بودند.

ادامه نوشته

کرونانگاری در پاریس (۱) سایت انسان شناسی و فرهنگ

کرونانگاری در پاریس (۱)

                           مردم‌ نگاری فرانسه توسط  زینب خانی در اسفند ۱۴, ۱۳۹۸

 

مشاهدات یک مردم‌نگار در پاریس از کرونا

صبح روز سه‌شنبه، سوم‌ مارس ۲۰۲۰/ سیزده اسفند ۱۳۹۸

بعد ازاینکه آمار کرونا در فرانسه از ۱۹۱ نفر گذشت، تصمیم گرفتم رفتار شهری روزانه مردم را در مشاهداتی روزانه یادداشت کنم
مترو مثل همیشه شلوغ است، همه خیلی نزدیک به هم و فشرده ایستاده‌اند. کمتر کسی ماسک زده. در واقع در واگنی که هستم کسی ماسک به صورت ندارد و تا جایی که به چشم می‌خورد فقط یک نفر دستکش پوشیده (دستکش بافتنی). دولت دو روز پیش موزه لوور و یک نمایشگاه محصولات کشاورزی که بیش از پنج هزار بازدیدکننده داشت را در روز آخر بازدید تعطیل کرد. در حقیقت تمامی اجتماعات بالای پنج هزار نفر تعطیل شده است. اما همچنان کنسرت‌ها، سینماها، استادیوم‌های فوتبال، تئاترها، کتابخانه‌های عمومی، دانشگاه‌ها، موزه‌ها و مراکز عمومی دیگر باز هستند.

 

ادامه نوشته

گواهی: شرق‌شناسی و شرق‌شناسان را محکوم نکنیم. ایبنا

آسیب‌شناسی مطالعات شرق‌شناسی از نگاه اهل اندیشه/ 2

گواهی: شرق‌شناسی و شرق‌شناسان را محکوم نکنیم

عبدالرحیم گواهی، مترجم، رییس مرکز پژوهش ادیان جهان و عضو فرهنگستان علوم معتقد است که نباید شرق‌شناسی و شرق‌شناسان را محکوم کنیم، چون ذیل شرق‌شناسی ادیان شرقی مانند اسلام، هندویی و بودایی مطرح شده‌اند و امروزه صدها هندوشناس و اسلام‌شناس مطرح در غرب داریم که مقاصد استعماری نداشته‌اند._

گواهی

دکتر عبدالرحیم گواهی، مترجم کتاب «شرق‌شناسی» نوشته «ادوارد سعید» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به تاریخچه واژه شرق‌شناسی اظهار کرد: دو مفهوم شرق‌شناسی و غرب‌شناسی از دیرباز وجود داشته است. در طول تاریخ، سران فاتح غرب و شرق، زمانی که برای کشورگشایی سفر می‌کردند علمایی را همراه خود داشتند که از آن‌ها برای آشنایی و یادگیری زبان و فرهنگ کشورهای مقصد خود استفاده می‌کردند.

وی ادامه داد: این افراد به سران جنگ می‌گفتند که به طور مثال مردم سرزمین‌های مورد نظر چقدر مقاوم‌اند و تا چه حد روحیه جنگندگی دارند.

ادامه نوشته

خیّر زنجانی کتابفروشی خود را وقف مبارزه با کرونا کرد. ایبنا

خیّر زنجانی کتابفروشی خود را وقف مبارزه با کرونا کرد

در روزهایی که برخی به‌دنبال کاسبی از آشفته‌بازار کرونا هستند، یک کتابفروش باسابقه در زنجان، کتابفروشی خود را تبدیل به مرکز مشاوره درباره کرونا کرده است.

خیّر زنجانی کتابفروشی خود را وقف مبارزه با کرونا کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، کمتر از سه هفته از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد اما شاید همین مدت کوتاه آزمونی برای بسیاری تا عیار انسانیت خود را محک بزنند؛ اینکه آیا در چنین شرایطی به دنبال این هستند که در حد توان خود آرامش روحی را به جامعه برگردانند یا اینکه آنها را از این نمد، کلاهی است؟!

برخی در پی کسب سود بیشتر از این وضعیت هستند؛ همان‌ها که ماسک‌ها را احتکار کردند و نفروختند و همان‌ها که مواد ضدعفونی‌کننده را به قیمت‌های گزاف به مردم فروختند. درمقابل اما عده‌ای هم درس انسانیت را تفسیر کردند؛ ماسک و دستکش رایگان به مردم دادند تا شاید بخشی از مسئولیت اجتماعی خود را ادا کرده باشند.

ادامه نوشته

نسخه نادر دیوان حافظ در حراجی ساتبیز. ایسنا

نسخه نادر دیوان حافظ در حراجی ساتبیز

نسخه نادر دیوان حافظ در حراجی ساتبیز

یکی از نسخه‌های قدیمی دیوان حافظ که سال‌ها پیش به سرقت رفته بود، ماه مارس در ساتبیز به حراج گذاشته می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، قدمت این نسخه از دیوان حافظ که طلاکاری شده است به سال ۱۴۶۲ میلادی (۵۵۸ سال پیش) بازمی‌گردد و یکی از اولین نسخه‌های اثر این شاعر پرآوازه ایرانی است که در سال ۱۳۹۰ میلادی درگذشت. 

این نسخه از دیوان حافظ توسط هنرمند خوشنویس شیخ محمد پیر بداقی تزئین شده و یکی از مجموعه آثار متعلق به جعفر قاضی، مجموعه‌دار هنرهای اسلامی است که در سال ۲۰۰۷ در آلمان درگذشت، اما پس از آن وارثانش متوجه شدند بسیاری از کتاب‌های قدیمی او به سرقت رفته است. 

ادامه نوشته

کرونا آزمونی برای ما و جهان. ایسنا

کرونا آزمونی برای ما و جهان

کرونا آزمونی برای ما و جهان

رضا داوری اردکانی، استاد فلسفه و رئیس فرهنگستان علوم در یادداشت دیگری به راه‌کارهای ممکن برای برخورد با ویروس کرونا و اثرات آن در جامعه پرداخته است.

به گزارش ایسنا، در این یادداشت آمده است:
 
‎۱. کرونا، دشمن سیاست و اقتصاد و نظم و قانون است. اما دشمنی‌اش با نظم و قانون، دشمنی رودررو و مستقیم نیست. بلکه چون آدم ها را می‌کُشد و در آهنگ و نظم زندگی بلاتکلیفی و آشوب پدید می آورد، قهراً در سیاست و اقتصاد جامعه اثر منفی دارد. در هجوم و ایلغار کرونا، مردمی که پریشان یا پریشان تر می‌شوند، به حمایت نیاز دارند و پیداست که کشور باید حامی آنها باشد. ولی اکنون حضور کشور و سیاست چندان پیدا نیست. گویی همه کارها بر عهده وزارت بهداشت و درمان و پزشکان و بیمارستان‌ها گذاشته شده است و اینها باید با نقصان‌ها و کمبودها و حتی در برابر مانع تراشی های ناشی از جهل و غرور بسازند و به کارشان ادامه دهند. کاش سیاست می‌توانست لااقل از کارشکنی‌ها و نادرستی‌ها و خلافکاری‌ها جلوگیری کند. با توجه به چنین وضعی پیداست که باید قدردان و حق شناس کسانی بود که با جان خود به مقابله بیماری رفته‌اند. چند روز پیش کسی به یادم آورد که سال‌ها پیش مقاله‌ای در باب رابطه پزشک و بیمار در عصر تکنولوژی نوشته و در آن وساطت تکنولوژی میان پزشک و بیمار را آفتی برای اخلاق پزشکی دانسته بودم. اخلاق پزشکی برخلاف آنچه غالباً می‌پندارند، مثل اخلاق‌های صنفی (اخلاق مهندسی، اخلاق کسب و کار و …) چیزی بیرون از علم و حرفه و زاید بر آن نیست و از پزشکی جدا نمی شود. به عبارت دیگر پزشکی یک حرفه و علم اخلاقی است و این نکته‌ای است که فهمش چندان آسان نیست. شاید از میان شغل‌ها تنها شغل معلمی باشد که از این حیث به پزشکی نزدیک است و در آن اخلاق نمی‌تواند از آموزش جدا شود. در بقیه شغل‌ها اخلاق معمولاً اطلاق دستورهای کلی و مشهور اخلاقی بر کارها و شغل‌هاست. شرف پزشکی و معلمی نیز در نسبتی است که با اخلاق دارند.

ادامه نوشته

دکتر توکلی یکی از پایه‌های جلب اعتماد مردم به سازمان سنجش. ایسنا

                  در مراسم تقدیر از "آقای کنکور" عنوان شد

دکتر توکلی یکی از پایه‌های جلب اعتماد مردم به سازمان سنجش

دکتر توکلی یکی از پایه‌های جلب اعتماد مردم به سازمان سنجش

مراسم تقدیر از دکتر حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور صبح امروز در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این مراسم که با حضور دکتر ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش، مهندس رحیمیان معاون اجرایی امور آزمون‌های سازمان سنجش، دکتر باب‌الحوائجی مدیرکل اسبق دفتر چاپ و انتشارات سازمان سنجش، دکتر مهدخت بروجردی مدیر کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از مدیران و خبرنگاران در محل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) برگزار شد، دکتر رحیمی، رییس اسبق سازمان سنجش کشور در سخنانی با اشاره به سابقه فعالیت‌ دکتر توکلی در سازمان سنجش اظهار کرد: در ابتدای فعالیت خود در سازمان سنجش، برخی افراد اعتقاد داشتند که این سازمان نیازمند تغییر است و باید افراد جدیدی را وارد آن کرد. اما من اعتقاد داشتم افراد متعهد، باتجربه، مفید و موثری در سازمان سنجش وجود دارند و کفران نعمت است اگر از این افراد بهره نبریم. زیرا هنگامی که به سازمان سنجش وارد شدم، حس کردم تعدادی از همکاران از جمله دکتر توکلی دُرهای گرانبهایی هستند که باید در سازمان حفظ شوند.

ادامه نوشته

تأثير طريقت‌هاي يسويه و نقشبنديه بر عرفان مختومقلي/ محمود عطاگزلي

مقاله‌ي ذيل در كنفرانس تبيين انديشه‌هاي مختومقلي كه به همت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و وزارت فرهنگ و راديو و تلويزيون تركمنستان در دانشگاه مختومقلي عشق‌آباد در تاريخ 31/2/86 برگزار شد، ارائه گرديده است.
مقدمه:
گسترش سريع اسلام در كشورهاي مختلف، مرهون طريقت‌هاي اسلامي است كه در زمان هاي مختلف توسط مشايخ راهبري شده‌اند. طريقت يسويه در قرن ششم هجري قمري كه توسط خواجه احمد يسوي (فوت 562 هـ .ق) به وجود آمد، نقطه عطفي در عرفان تركمن‌ محسوب مي‌شود. مشايخ طريقت يسويه ترك بودند و تعالیم آن به زبان تركي ارائه مي‌شد. بسياري از مشايخ اين طريقت، تركمن مي‌باشند. حسن قاراوول آتا معروف به گؤزلوك آتا، حكيم سليمان آتاي باقيرغاني و فرزندانشان، تركمن بودند. يسويه از قرن ششم تا قرن هشتم در بين تركمن‌ها رواج داشت. در قرن هشتم، خواجه بهاءالدين نقشبند (718-791 هـ .ق) ظهور كرد. او به پيران سلسله‌ي خواجگان انتساب داشت، ولي از خليل آتا و شيخ قثم - از مشايخ طريقت يسويه‌ - نيز خرقه ارادت پوشيده است.

ادامه نوشته

مختومقلي و حكيم آتا/ آ. ساموئيلويچ / ترجمة محمد قجقي

انگيزة نگارش اين وجيزه را مقالة پروفسور آ. آ. سيمونوف كه در نشرية «پژوهش هاي تركمن » (شمارة 9-8 سال 1929 ) با عنوان « منابع و مآخذ مرتبط با عرفان در ميان مردم تركمن » به چاپ رسيده بود ، فراهم آورد . پروفسور سيمونوف صرفاً با استناد و ارجاع به آثار پيشين من ( تا سال 1915 ) در بارة شاعر تركمن مختومقلي ، از عدم پاسخگويي به يك سؤال اساسي و مهم مبني بر اينكه « چه تأثيرات ويژه اي باعث نفوذ آسان شعر مختومقلي در نظرية جهاني صوفيان گرديد ؟ » اظهار عدم رضايت كرده بود .

 علاوه بر اين ، ايشان قبل از اشاره به خلاصة دو كتابي كه به زبان فارسي در آن باره نوشته شده است ، ما را ـ گويا از چيزي جديد و واقعيتي غيرقابل ترديد ـ مطلع ساخته در بارة‌ اين موضوع كه هر چند آنچه كه امروزه استپ تركمن گفته مي شود ، در گذشتة دور غيرقابل نفوذ بود ، جاذبه ی مذهبي كه ساكنين پيشين ( قرن 14 ميلادي ) در سرزمين هاي آسياي مركزي ماوراءخزر [ آنسوي رودخانة ‌آمودريا ] احساس مي كردند ، به قدر كافي شديد و قوي بوده است ؛ و به دلايلي كه هنوز هم ناشناخته است ، طريقت هاي صوفيانه بخارا ـ نه خيوه و نه جاهاي ديگر ـ در عضوگيري از مردان ترك اين استپ ها بدون توفيق نبوده اند . در حقيقت هر چند كه موضوع تأثير تصوف بر تركمن ها و ادبيات آنها و منابع و ريشه هايي كه از اين امر متأثر شده اند مورد مطالعة كافي قرار نگرفته است ، اما به مناسبت هايي در نشريات آكادميك مطرح شده و حتي در نشريات عمومي هم طرح گشته است .

ادامه نوشته

سیدجمال به ساختار دولت مدرن باور داشت. ایبنا

سیدجمال به ساختار دولت مدرن باور داشت

او پایه‌گذار نوگرایی دینی در جهان اسلام است

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران می‌گوید که نگاه سیدجمال الدین اسدآبادی به اسلام سیاسی از نواندیشی دینی او می‌آمد. باور او به دولت مدرن راهش را از بنیادگراها جدا می‌کند.

سید احمد موثقی

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نهم مارس هر سال (۱۹ اسفند) یادآور مرگ مشکوک و ترورگونه آقا سیدجمال الدین الحسینی مشهور به اسدآبادی یا افغانی است؛ اندیشمند و مصلح ایرانی جهان اسلام که نامش همواره با مفاهیمی چون اتحاد جهان اسلام، اسلام سیاسی و حکومت قانون گره خورده است.

همه جنبش‌های اصلاحی معاصر در جهان اسلام و عموم نظریه‌پردازان اسلام سیاسی از نهضت مشروطه ایران گرفته تا جریان‌های مصر، سودان و لبنان، تحت تاثیر آرا و نظریات سیدجمال الدین اسدآبادی بوده‌اند. مهم‌ترین متون نظری (از جمله «طبایع الاستبداد» عبدالرحمان کواکبی» و «تنبیه‌الامة و تنزیه‌الملة» میرزای نایینی) را نیز شاگردان و پیروان مکتب سیدجمال نوشته‌اند.

مسائل مورد نظر سیدجمال و ترم‌ها و سرفصل‌هایی که او در جریان‌های فکری و سیاسی جهان اسلام باز کرد، تاکنون نیز از جمله مسائل مبتلا به کشورهای مسلمان است. به همین دلیل نیز ضرورت پرداختن به سیدجمال هنوز هم حس می‌شود.

ادامه نوشته

«یوسف سقالی» نویسنده ترکمن دار فانی را وداع گفت. ایبنا

«یوسف سقالی» نویسنده ترکمن دار فانی را وداع گفت

«یوسف سقالی» از نویسندگان ترکمن در استان گلستان که از بیماری سرطان ریه رنج می‌برد، دار فانی را وادع گفت.

«یوسف سقالی» نویسنده ترکمن دار فانی را وداع گفت

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، یوسف سقالی از نویسندگان ترکمن و بازنشسته صدا و سیمای مرکز گلستان که سال‌ها در برنامه‌های برون مرزی ترکمنی فعالیت داشت، پس از یک‌دوره دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان صبح امروز چشم از جهان فرو بست.

وی که زاده روستای قره‌قاشلی از توابع شهرستان ترکمن بود، خالق کتاب‌هایی چون دوتار (5 قصه از ترکمن صحرا)، عروسی مایا، صیادان قره سو، کومه‌نشین‌ها، مختومقلی شناسی، جاذبه‌های قلمرو مسکین قلیچ، صدای زمین، قصه‌نویسی به زبان ساده و ... ابود.

زنده‌یاد سقالی همواره می‌کوشید با قلم روان خود، فضا و زیست بوم ترکمن صحرا را برای خوانندگان آثارش به تصویر بکشد.

وی از نویسندگان ترکمن در ایران بود که در آثارش سعی می‌کرد عناصر قصه‌هایش را از زندگی ترکمن‌ها بگیرد؛ این ویژگی در عمده مقالات او در نشریات هم به چشم می‌خورد.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------     هیئت موسس بنیادمختومقلی فراغی و اعضای آن در گذشت، شادروان یوسف سقّالی ، نویسنده و  محقق ادبیات ترکمن را  به همه ی اعضای خانواده و خویشاوندان آن سفرکرده، تسلیت عرض نموده، برای آن مرحوم غفران و رحمت الهی و برای خانواده ی معززشان صبر و شکیبایی  آرزو می کنند. 

 از طرف هیئت موسس بنیاد مختومقلی فراغی: محمد قجقی

 

پدر محیط‌ زیست ایران یا شکارچی دیرینه؟ ایسنا

پدر محیط‌ زیست ایران یا شکارچی دیرینه؟

پدر محیط‌ زیست ایران یا شکارچی دیرینه؟

اسکندر فیروز به اندازه توانش کوشید تا در داخل کشور، هموطنانش را که طبیعت مفهومی بیش از «شکارگاه» برایشان نداشت با «محیط‌ زیست» آشنا کند و آشتی بدهد، سازمان محیط‌ زیست و آموزشگاه عالی حفاظت محیط‌ زیست (دانشکدۀ محیط زیست کرج فعلی) را بنا نهاد، در عرصه بین‌الملل نام ایران و شهر زیبای «رامسر» را به واسطۀ کنوانسیون بین‌المللی حوزۀ تالاب‌ها ابدی کرد و در حوزه پژوهش هم چند جلد کتاب قابل اعتنا و منبع نوشته است. دیگران که حریص و پر ولع حمله می‌کنند، چه کردند و چه کارنامه‌ای دارند؟

به گزارش ایسنا، احسان محمدی در عصر ایران نوشت: «مثل همۀ آنها که پیش از انقلاب ۵۷ دارای نام و نشان بودند، دربارۀ او هم نگاه‌ها سیاه و سفید است. تحسینِ تمام یا انکارِ مطلق. مرگ البته همیشه در این سرزمین با خودش نوعی خطاپوشی به همراه می‌آورد اما مردی که ۹۳ عمر می‌کند، کارنامۀ بلندی دارد، لبریز از نقاط درخشان برای تحسین‌کنندگانش و پر از بهانه برای منتقدانش.

ادامه نوشته

استاد تار ایران درگذشت. ایبنا

استاد تار ایران درگذشت

هوشنگ ظریف، نوازنده پیشکسوت و استاد نام‌آشنای تار پس از مدت‌ها بیماری، شنبه شب بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

استاد تار ایران درگذشت



به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نت نگاری و ویرایش چهار کتاب درباره استاد لطف‌الله مجد، جلیل شهناز و فرهنگ شریف و ابراهیم سرخوش، مجموعه‌های صوتی تکنوازی‌های استاد از جمله دشتی و اصفهان، همنوازی با استاد فرامرز پایور در آثار متعدد وی، اجرای گوشه‌هایی از ردیف موسی خان معروفی به کوشش کامبیز روشن روان، کتاب دستور مقدماتی تار، کتاب اول و دوم هنرستان از جمله آثار این هنرمند است.

هوشنگ ظریف ۱۶ آذر ۱۳۱۷ در تهران به دنیا آمد. پس از پایان دوره ابتدایی وارد هنرستان موسیقی شد و از حضور اساتیدی چون موسی معروفی، روح‌الله خالقی، جواد معروفی و حسین تهرانی بهره‌مند شد.

ادامه نوشته

«سیاست‌های فرهنگی در آسیای شرقی» منتشر شد. ایسنا

«سیاست‌های فرهنگی در آسیای شرقی» منتشر شد

 «سیاست‌های فرهنگی در آسیای شرقی» منتشر شد

کتاب «سیاست‌های فرهنگی در آسیای شرقی» تالیف های-کیونگ لی و لورین لیم با ترجمه توحید اسدی به چاپ رسیده است.

به گزارش ایسنا،  در معرفی ناشر آمده است: این کتاب به بررسی سیاست‌های فرهنگی در چین، ژاپن، سنگاپور، کره‌جنوبی و تایوان می‌پردازد. در این اثر کوشیده شده تا علاوه بر مرور تاریخی روابط فرهنگ و دولت‌ها در آسیای شرقی، تحلیلی از تحولات معاصر در سیاست‌های فرهنگی این منطقه و چالش‌های موجود در این زمینه ارائه شود. نویسندگان در صدد آن برآمده‌اند تا با نگاهی به زمینه‌های تاریخی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در آسیای شرقی، ابعاد گوناگون سیاست‌گذاری فرهنگی در این منطقه را با بهره‌گیری از چارچوب‌های نظری و روش‌های علمی واکاوی کنند.

ادامه نوشته

گلزار محمدی از دنیا رفت و.ایسنا

گلزار محمدی از دنیا رفت

گلزار محمدی از دنیا رفت

گلزار محمدی، دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران ( مبارک) درگذشت.

به گزارش ایسنا، این هنرمند تئاتر عروسکی که رییس انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر نیز بود، ساعتی قبل بر اثر بیماری سرطان از دنیا رفت.
نازیلا نوری‌شاد از دوستان این هنرمند که در چند روز گذشته همراه او بود، با تایید این خبر به ایسنا گفت: گلزار محمدی ساعت‌ ۳ بامداد ۱۸ اسفند ماه در سنندج درگذشت. البته او در چند روز گذشته چندان به هوش نبود.
محمدی که متولد سال ۱۳۵۶ بود و مدتی قبل در بیمارستانی در تهران بستری شده بود، با وخیم شدن حال جسمی‌اش به سنندج منتقل شد.
 طبق گفته نوری‌شاد، قرار است پیکر این هنرمند صبح امروز یکشنبه در قطعه هنرمندان بهشت محمدیه سنندج به خاک سپرده شود.
او همچنین اضافه کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا، امکان برگزاری مراسم در این شهر وجود ندارد.
انتهای پیام 

رضا بابک شعر ناظم حکمت را برای این روزها دکلمه کرد+صوت    ایسنا

رضا بابک شعر ناظم حکمت را برای این روزها دکلمه کرد+صوت

رضا بابک شعر ناظم حکمت را برای این روزها دکلمه کرد+صوت

این روزها که بخش مهمی از فکر و ذکر مردمان همه جهان مشغول ویروس کرونا و گسترش آن است، برخی از هنرمندان یا چهره‌های سرشناس سعی می‌کنند با انتشار مطالب امیدبخش، خواندن یک شعر زندگی‌بخش یا به اشتراک گذاشتن یک قطعه موسیقی آرام‌بخش، گذر این روزهای دشوار را برای خود و دیگران آسان‌تر کنند.

به گزارش ایسنا، رضا بابک هم از جمله هنرمندانی است که علاوه بر پیشه بازیگری‌اش، به هنرهای دیگر هم کم‌توجه نیست. او نیز مانند دیگر هموطنان ایرانی خود، فریفته شعر است و گاهی هم شعری را دکلمه می‌کند.

بابک به‌تازگی و در پی گسترش ویروس کرونا که برای بسیاری از هموطنان‌مان ایجاد دلمشغولی کرده، شعری از ناظم حکمت ـ شاعر ترکیه‌ای ـ  را دکلمه کرده است که در ادامه آن را با هم می‌خوانیم 

ادامه نوشته

چطور در عصر گوشی‌های هوشمند فرزندمان را خوره کتاب بار بیاوریم؟ایبنا

چطور در عصر گوشی‌های هوشمند فرزندمان را خوره کتاب بار بیاوریم؟

دُنا فرگوسن، روزنامه‌نگار برنده جایزه از تجربه شخصی خود در بزرگ کردن یک کودک خوره کتاب می‌گوید و راه‌کارهایی در این زمینه به سایر والدین پیشنهاد می‌دهد.

چطور در عصر گوشی‌های هوشمند فرزندمان را خوره کتاب بار بیاوریم؟

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین - در زمانه‌ای هستیم که اکثر بچه‌ها صفحات نمایش را به کتاب‌ها ترجیح می‌دهند، اما هنوز می‌توان اشتیاق به خواندن کتاب را در آن‌ها پروش داد.
 
دُنا فرگوسن- دختر هشت‌ساله من، فلورا، یک خوره کتاب است. او همه‌جا کتاب می‌خواند: در حمام، پشت میز و حتا گاهی با چراغ قوه زیر پتو. تا جایی که من می‌دانم تا الان حداقل دو بار خودش را وقتی در پیاده‌رو در حال خواندن بوده زخمی کرده است.
 
پنج‌شنبه روز جهانی کتاب است، روزی که کودکان تمام دنیا به جشن گرفتن و لذتِ خواندن تشویق می‌شوند. امسال تمرکز بر لذت به اشتراک‌گذاری داستان‌ها با دیگران است. اما من درباره لزوم آن و متعجب شدن اغلب مردم وقتی فلورا در یک مکان عمومی در حال لذت بردن از کتاب است، احساس ناراحتی می‌کنم.

ادامه نوشته

پویش «تندرست باش ای ایران» با مشارکت بزرگان فرهنگ و هنر تشکیل شدو ایبنا

پویش «تندرست باش ای ایران» با مشارکت بزرگان فرهنگ و هنر تشکیل شد

پویش #تندرست_باش_ای_ایران به همت خانه کتاب با هدف تقویت روحیه مردم ایران و مشارکت بزرگان فرهنگ و هنر در جریان مبارزه با ویروس کرونا تشکیل شد.

پویش «تندرست باش ای ایران» با مشارکت بزرگان فرهنگ و هنر تشکیل شد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، هرچند کرونا، این روز‌ها به کلید‌واژه پیام‌ها و صحبت‌های اصلی مردم تبدیل شده‌است، اما تجربه نشان داده است، در شرایط بحرانی، تقویت روحیه هموطنان و انتشار پیام‌های امید‌بخش نقش بسزایی در حفظ سلامت روحی و روانی جامعه دارد.

در این راستا، موسسه خانه کتاب از اهالی فرهنگ و هنر دعوت کرده که با مشارکت در پویش #تندرست_باش_ای_ایران پیام‌های صوتی خود را با مردم ایران به اشتراک بگذارند. این پیام ها همراه با تصویر چهره‌های سرشناس حوزه کتاب و نشر، در فضای مجازی منتشر خواهد شد.

تاکنون در این پویش چهره‌هایی مانند سعید تشکری(نویسنده)، محمد‌جعفر یاحقی(نویسند و پژوهشگر)، قاسم رفیعا(شاعر)، ابوالقاسم غلامی‌مایانی‌راد(شاعر و پژوهشگر) و  احمد آرام(نویسنده)، حسن بلخاری(پژوهشگر و رئیس انجمن آثار و مفاخر)، نیکنام حسینی‌پور(مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب) مشارکت داشته‌اند.

محبوبه نجف‌خانی، افسانه شعبان‌نژاد و مصطفی رحمان‌دوست و نوید فرخی از مترجمان،‌نویسندگان و شاعران حوزه کودک و نوجوان و موسی بیدج، تهمینه حدادی، غلامرضا امامی، هاشم اکبریانی و رضا کاظمی، منصوره اتحادیه و علی بلوکباشی از دیگر شاعران و نویسندگان کشورمان هستند که در این پویش مشارکت داشته‌اند.