فاجعه دریاچه ارومیه تکرار می‌شود؟ایسنا

فاجعه دریاچه ارومیه تکرار می‌شود؟

انتقال آب دریای خزر

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: سند توسعه آب سفارشی سمنان وجاهت قانونی ندارد.

علی محمد شاعری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اقداماتی که در زمینه طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی کشور در استان سمنان صورت می گیرد، قانونی نیست. همه شواهد علمی دال بر این است که هرگونه انتقال آب دریای خزر به بخش مرکزی ایران فاقد وجاهت قانونی و کارشناسی است.

ادامه نوشته

فردریش انگلس. سایت انسان شناسی و فرهنگ

فردریش انگلس


فردریش انگلس در روز 28 نوامبر 1820 در شهر برمن پادشاهی پروس (ووپرتال کنونی ـ یکی از شهرهای ایالت نوردراین ـ وستفالن در غرب آلمان) به دنیا آمد. آموختن زبان آن هم به شکل عمیق و متنوع در سراسر دوران زندگی وی جریان داشت. او 20 سال داشت که براساس قوانین دولت پروس به ارتش فراخوانده شد. وی در همان سال ها به هنگام گذراندن خدمت سربازی، در جلسات و سخنرانی‌ها در دانشگاه‌ها شرکت می‌کرد و رفته رفته با افکار نو آشنا شد. علاوه بر روحیه‌ی جوان که در او جلب توجه می‌کرد، گسترش فکری و شناخت همه جانبه‌ی او از تاریخ، طبیعت، شیمی، گیاه‌شناسی، فیزیک، زبان‌شناسی، اقتصاد سیاسی و علاوه بر همه‌ی این‌ها تاکتیک نظامی قابل توجه است. 
ادامه نوشته

چیزهایی که می بینیم و نمی بینیم. سایت انسان شناسیو فرهنگ

چیزهایی که می بینیم و نمی بینیم

چیزهایی که می بینیم و نمی ینیم

فرهنگ دیداری
در پی تعریف فرهنگ (culture) و میراث (heritage) مباحث زیادی مطرح است. نکته قابل توجه برای کلمه میراث در "مطالعات فرهنگ دیداری" (visual culture studies) آن است که میراث معنای آنچه تاریخیست ندارد بلکه روشی برای ایجاد رابطه با گذشته منسجم و معنادار با امروز است. فرهنگ توسط نسل های قبلی حیات پیدا می کند و در فرآیند فرهنگ سازی به نسل های بعدی منتقل می گردد. مواردی مانند طبیعت، ماهیت انسان و حس های رایج اکثراً قراردادهایی هستند که توسط فرهنگ به ما منتقل می شوند. فرهنگ پدیده ای است که فراگرفته می شود؛ توسط اعضا یک جامعه به اشتراک گذاشته می شود؛ توسط جامعه الگویی برای اندیشیدن و زندگی کردن می گردد؛ از طریق تعامل اعضای جامعه متقابلاً شکل می دهد و شکل می گیرد؛ معنایی سمبلیک پیدا می کند؛ و در آخر درونی سازی و عادت طبیعی جامعه می گردد. 

ادامه نوشته

تاملی بر جایگاه اتباع خارجی در آموزش چندفرهنگی.سایت انسان شناسی و فرهنگ

تاملی بر جایگاه اتباع خارجی در آموزش چندفرهنگی

 

تاملی بر جایگاه اتباع خارجی در آموزش چندفرهنگی

مقدمه و طرح مساله
نهاد آموزشی در جامعه مدرن، جایگاه ویژهای در حفظ و بازتولید اهداف دولت ملی دارد و در ایجاد و تقویت هویت و انسجام ملی، آموزش مفاهیم شهروندی و زمینه‌سازی برای سیاستهای اجتماعی و فرهنگی حاکمیت ملی نقش کلیدی ایفا میکند.

ادامه نوشته

سینما به مثابهِ منبع / واقعیتِ تاریخی. سایت انسان شناسی و فرهنگ

سینما به مثابهِ منبع / واقعیتِ تاریخی

"سینما و تاریخ" (Cinema and History) در اصل کتابی است به زبان فرانسه، که مارک فِرو (Marc Ferro) به سال 1977 میلادی به چاپ سپرده، محمّد تهامی نژاد (زاد: 1321ش) از زبان انگلیسی آن را به فارسی برگردان کرده است.

ادامه نوشته

برگزاری جلسه­ ی سخنرانی در بنیاد مختومقلی فراغی

 به نام خدا

برگزاری جلسه­ ی سخنرانی در بنیاد مختومقلی فراغی

موضوع:معرّفی اوّلین ترجمه­ ی ترکمنی کتاب«دیوان لغات التّرک» 

 اثر ماندگارمحمود کاشغری

مترجم: محمّد دوردی ساری خانوف

سخنران: شهروز آق آتابای

زمان: چهار شنبه 30 آبانماه 1397 ، ساعت18

مکان: گنبد کاووس،خیابان امام خمینی شمالی،مجتمع تجاری قابوس،

واحد شماره­ ی 29، دفتر بنیاد مختومقلی فراغی

                                 مدیرعامل  بنیاد مختومقلی فراغی: محمّد قجقی

شب ادوارد سعید فردا برگزار می‌شود. ایبنا

شب ادوارد سعید فردا برگزار می‌شود

شب ادوارد سعید فردا یکشنبه 27 آبان در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.
 
شب ادوارد سعید فردا برگزار می‌شود
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)شب ادوارد سعید فردا یکشنبه 27 آبان از ساعت 17 تا 20 در سالن فردوسی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

مسعود فرهمند، عظیم طهماسبی، بهرام پروین گنابادی و علی دهباشی سخنرانان این مراسم خواهند بود. نمایش فیلم مستند «در جستجوی فلسطین» نیز از دیگر برنامه‌های حاشیه‌ای این مراسم است.

چهار دروغ بزرگ به نام علم!ایسنا

چهار دروغ بزرگ به نام علم!

image.png

آیا پیشرفت علم، دنیا را به جای بهتری تبدیل کرده است؟ شاید نتوانیم این پرسش را با قاطعیت پاسخ دهیم؛ اما امروز، در دوران اوج پیشرفت‌های علمی، یک چیز را با اطمینان می‌دانیم: بارها به نام علم به انسان‌ها خیانت شده است و این خیانت، در زمینه‌های مختلف اتفاق افتاده است. در این میان حوزه‌های پزشکی و داروسازی، اقتصاد، اقلیم‌شناسی و صنایع غذایی مستعدترین زمینه‌های سوءاستفاده بوده‌اند. موارد بسیاری از این خیانت‌ها وجود دارند که در این گزارش چند مورد از آنها آمده است.

ادامه نوشته

درباره مهين اسكويى. سایت انسان شناسی و فرهنگ

درباره مهين اسكويى

بازى در صحنه گل‌آلود

دختر پانزده‌ساله‌ای كه در دبيرستان نوباوگان تهران آن زمان درس می‌خواند و مسؤولين مدرسه، به خاطر زیبایی‌اش يا شايد به دليل داشتن خانواده‌ای هنرمند، هميشه نقشى در نمايش جشن پايان سال، براى او در نظر می‌گرفتند، وقتى روى يكى از صندلی‌های رديف جلوى تالار فرهنگَ نشسته و محو تماشاى خاله‌اش «بانو روح‌بخش» بود كه روى سن، كنسرت می‌داد، اصلاً فكرش را هم نمی‌کرد كه زمانى در راه هنر، بايد با يك هواپيماى جنگى از «نى ژنينوگوردو»، شهر ماكسيم كورگى، خودش را به مسكو برساند...

کارگردان، مدرس تئاتر، مترجم آثار نمایشی و یکی از بنیان‌گذاران تئاتر آناهیتا

ادامه نوشته

افتتاح کتابخانه شخصی منصور رستگارفسایی. ایبنا

افتتاح کتابخانه شخصی منصور رستگارفسایی

کمالی سروستانی: مدیون استاد در فارس‌شناسی، سعدی‌شناسی و حافظ‌شناسی هستیم
کتابخانه شخصی منصور رستگارفسایی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس همزمان با زادروز ۸۰سالگی‌ این پژوهشگر و استاد ادبیات افتتاح شد.
 
افتتاح کتابخانه شخصی منصور رستگارفسایی
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از شیراز؛ شامگاه گذشته (سی‌ام مهرماه) شب منصور رستگار فسایی پژوهشگر ادبیات بود. به همین مناسبت و همزمان با زادروز هشتادسالگی او کتابخانه اهدایی تصحیح‌گر «فارسنامه ناصری» در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس افتتاح شد و رستگار کیک تولد ۸۰سالگی‌اش  را در کنار همسرش «هما خانم» برید.
ادامه نوشته

زنده نگاه داشتن فرهنگ ایل با سال‌ها بیابان‌گردی. ایبنا

زنده نگاه داشتن فرهنگ ایل با سال‌ها بیابان‌گردی

پیش از انقلاب یک سطر هم درباره ایل قشقایی منتشر نشده بود
آیین بزرگداشت منوچهر کیانی در تالار حافظ شیراز برگزار و سیزدهمین نشان مفاخر استان فارس به این نویسنده، ناشر و پژوهشگر ایل قشقایی اهدا شد.
زنده نگاه داشتن فرهنگ ایل با سال‌ها بیابان‌گردی
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از شیراز، منوچهر کیانی که با کتاب «سیه چادرها»، «افسانه‌ها و قصه‌های ایل قشقایی»، «کوچ با عشق شقایق»، خدمات ارزنده‌ای را به فرهنگ و باورهای ایل «قشقایی» انجام داده است، در جمع اهالی فرهنگ و قشقایی‌های ایران در برنامه‌ای با عنوان «راوی شکوه سیه چادرها» در تالار حافظ  شیراز تجلیل شد.
ادامه نوشته

جمال‌زاده نه غربی شد، نه ایرانی ماند. ایبنا

جمال‌زاده نه غربی شد، نه ایرانی ماند

محمد قاسم‌زاده، نویسنده، منتقد و پژوهشگر آثار ادبی درباره ویژگی آثار جمالزاده می‌گوید: داستان کوتاهی که مدنظر جمال‌زاده بوده، حکایت‌های ادبیات کهن ایران است. نگاهی که هدایت، چوبک و علوی به داستان کوتاه از لحاظ تکنیک داشتند، او نداشت. جمال‌زاده حکایت‌نویس است.
جمال‌زاده نه غربی شد، نه ایرانی ماند
 
ادامه نوشته

باستان‌شناسی سیاست‌های جنسی و جنسیتی در دوره قاجار چگونه بود؟ ایبنا

باستان‌شناسی سیاست‌های جنسی و جنسیتی در دوره قاجار چگونه بود؟

باستان‌شناسی معاصر از بررسی زباله‌ها در آمریکا شروع شد
مریم دژم خوی می‌گوید: کتاب «باستان‌شناسی سیاست‌های جنسی و جنسیتی» با نگاهی که آمیزه‌ای از روش‌های معاصر و روش‌های باستان‌شناسی دوران تاریخی است، شامل دو مقاله بلند می‌شود. در مقاله اول من از روش‌های باستان‌شناسی تاریخی استفاده کرده‌ام و نه تنها زن‌ها، بلکه به گروه‌های مختلف جنسیتی مثل امردها یا خواجه‌ها پرداخته شده است. پس فقط مختص زنان نیست. در مقاله دوم، خانم پاپلی بیشتر از روش‌های باستان‌شناسی معاصر استفاده کرده و به مساله فرودست شدن زنان از نظر اقتصادی پرداخته است.
باستان‌شناسی سیاست‌های جنسی و جنسیتی در دوره قاجار چگونه بود؟
 
ادامه نوشته

نگاهی به بازار نشر ترکیه و نمایشگاه کتاب استانبول.ایبنا

نگاهی به بازار نشر ترکیه و نمایشگاه کتاب استانبول

مجید جعفری‌اقدم؛ مدیر آژانس ادبی و ترجمه پل در آستانه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب استانبول، در یادداشت خود، وضعیت نشر ترکیه و ارتباط ناشران ایرانی و ترک را بررسی کرد.
نگاهی به بازار نشر ترکیه و نمایشگاه کتاب استانبول
 
خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) ـ مجید جعفری‌اقدم؛ مدیر آژانس ادبی و ترجمه پل: در کشور ترکیه هر سال 7 نمایشگاه کتاب در شهرهای استانبول(2 نمایشگاه)، ازمیر، دیاربک، بورسا، آنتالیا و چکورا برگزار می‌شود که از این بین نمایشگاه کتاب استانبول به‌عنوان بزرگترین نمایشگاه و به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود.
ادامه نوشته

کتاب «زیست قوم شناسی» سایت انسان شناسی و فرهنگ

کتاب «زیست قوم شناسی»

زیست قوم شناسی

تالیف
ا. ن. آندرسن، دبورا م. پیرسال،‌ یوجین س. هان،‌ نانسی ج. ترنر- 2011

ترجمه
منیژه مقصودی (دانشیار دانشگاه تهران)
‌ هما حاجی علی محمدی (پژوهشگر ارشد مردمشناسی پژوهشکدۀ مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری)
امیر غریب عشقی ‌‌(عضو هیأت علمی سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی)
بابک غلامین (عضو هیأت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)

ادامه نوشته

درباره منوچهر ستوده، روایتگر خاك ايران  . سایت انسان شناسی و فرهنگ

درباره منوچهر ستوده، روایتگر خاك ايران

                                                             منوچهر ستوده

براى آنانى كه اهل جست‌وجو و غور و تفحص در فرهنگ اقوام ایرانی‌اند، منوچهر ستوده از نام‌آشنایان مهم پژوهش در اين عرصه است و براى آنانى كه سر سفر دارند و پاى راه ، ستوده الگوى یگانه‌ای است كه موجب حسرت و حتى حسادت می‌شود! نام او با تاریخ‌نگاری و فرهنگ‌نویسی قومى ايرانى گره خورده است. پير جغرافياى تاريخى سرزمين ايران...
ادامه نوشته

نخبه‌های ما کجایند؟ ساین انسان شناسی و فرهنگ

نخبه‌های ما کجایند؟

نخبه‌های ما کجایند؟

محمدصادق کُلبادی 
نسیم بیداری

1- نخبه کیست و آیا هر آن کسی که در فضای سیاسی جامعه محبوبیت داشته باشد یا تاثیر گذار باشد و یا در مقابل جریان سیاسی حاکم قرار بگیرد را می‌شود نخبه سیاسی نامید و حذف آن توسط جریان حاکم را نخبه کشی نام نهاد؟


نخبه یکی از واژگانی است که از لحاظ ریشه‌شناسی در  زبان‌های اروپایی و فارسی و عربی بیشترین هم‌پوشانی را نشان می‌دهد و البته  تفاوت‌های ظریفی هم بین این ریشه ها وجود دارد که از دوران باستان تا امروز می‌توان با آنها برخورد و این تفاوت‌ها خود گویای تحول معنایی آن هستند. در فارسی و عربی واژه نخبه را  برای elite معادل گرفته‌اند که از ریشه electus لاتین می‌آید یعنی «انتخاب شده»  که امروز هنوز در زبان‌های انگلیسی و فرانسه ما از آن واژه های «منتخب» یا «نماینده» (elected /élu) و «انتخابات» (election / éléction) را داریم. و همانطور که می‌بینیم اینجا هم‌پوشانی معنایی بالایی با عربی و فارسی وجود دارد که  ریشه «نخبه» را به «انتخاب» و «انتخابات» می‌رساند. در این معنی، «منتخب بودن» به معنی «دارا بودن نوعی برتری» بوده است که  بر اساس معیارها و شاخص‌هایی که نظام اجتماعی تعیین می‌کرده،  فردی را در آن مقام می‌گذاشته است. از این رو اینکه در  مجموعه حاکم در ایرن به برخی از افراد «نخبه» بگویند  تضادی شکلی با ریشه واژه ندارد اما از لحاظ معنایی قابل چالش است.

ادامه نوشته

«طیب» که بود و چرا اعدام شد؟ ایسنا

«طیب» که بود و چرا اعدام شد؟

image.png

بامداد روز ۱۱ آبان ۱۳۴۲ طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی به اتهام فعالیت مجرمانه و خیانتکارانه به منظور برهم زدن نظم و امنیت عمومی در روز ۱۵ خرداد اعدام شدند.

به گزارش ایسنا، «تاریخ ایرانی» نوشت: طیب حاج‌رضایی، در سال ۱۲۸۰ در محله صابون‌پزخانه تهران متولد شد. پدرش حسینعلی از اهالی سگمس‌آباد از توابع قزوین بود. طیب که از جوانی به ورزش‌های باستانی علاقه داشت، بعد از خدمت سربازی به زورخانه‌های جنوب تهران از جمله زورخانه اصغر شاطر در انبار گندم نزدیکی میدان شوش، زورخانه رضا کاشفی در بازارچه سعادت حوالی باغ فردوس و زورخانه‌هایی در محله‌های پاچنار و نظام‌آباد و البته زورخانه شعبان جعفری در پارک شهر رفت و آمد پیدا کرد و آرام آرام به چهره‌ای شناخته‌شده در میان باستانی‌کاران تبدیل شد. وی که همزمان در میدان میوه و تره‌بار تهران به خرید و فروش مشغول بود، در فاصله سال‌های ۳۰ تا ۴۲ همواره به عنوان یکی از پایه‌های اصلی این میدان شناخته می‌شد.

ادامه نوشته

حال و روز كتاب در ايران خوب نيست.ایبنا

حال و روز كتاب در ايران خوب نيست

شهرام‌نیا:نمايشگاه امسال به صاحبان اصلي خود رسيد
حال و روز كتاب در ايران خوب نيست
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از اصفهان، مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه کتاب اصفهان بعد از ظهر امروز چهارشنبه نهم آبان ماه با حضور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
ادامه نوشته