ایران و چین نزدیک به 10 سال گفتوگو و توافق مؤثری در زمینه گردشگری نداشتند. پس از سفر رییسجمهور چین به ایران، توافقهایی حاصل شد که بیشتر آنها به گردشگری ارتباط داشت. ایران در این راه جدی است و چین از اتخاذ تدابیر ویژهای برای حضور فعالتر سرمایهگذارانش در ایران خبر داده است.
مرتضی رحمانیموحد، معاون گردشگری کشور با اظهار امیدواری نسبت به تحولاتی که کشور چین در صنعت گردشگری ایران میتواند ایجاد کند، به خبرنگار گردشگری ایسنا گفت: رویکرد ایران به چین ویژه است، همانطور که به ترکیه چنین رویکردی دارد، چراکه این کشورها علاوه بر تعاملات گردشگری، در توسعه زیرساختها نیز میتوانند همراه و همسو با ایران باشند.
حدود یک دهه است که ایران میخواهد سهمی از 100 میلیون نفر گردشگر خروجی چین داشته باشد، اما تا به حال گردشگران چینی فقط حدود 73 / 0 از سهم بازار گردشگری ایران را به خود اختصاص دادهاند. چین با آنکه در دوران تحریم، شریک اقتصادی ایران محسوب میشد، اما در گردشگری کاملا محتاطانه رفتار کرد. شاید حدود یک دهه طول کشید تا این کشور، به واسطه یک توافق رسمی، نام ایران را در فهرست (ADS (Approved Destination Status وارد کند. فهرستی که پارامترهای امنیتی و رفاهی گردشگران چینی را در اولویت انتخاب مقصد قرار داده است.