فراخوان پیشنهاد درباره نقشه اولیه ساختمان موسسه فرهنگی بنیاد مختومقلی فراغی

با آرزوی توفیق هموطنان عزیز و دوستداران هنر و ادبیات و علاقه مندان به فرهنگ اقوام بویژه ترکمن .

 

بنیاد مختومقلی فراغی با تاییدات خداوند متعال و پشتیبانی مسولین و بویژه شهرداری گنبدکاووس و اعضای محترم شورای اسلامی شهر قصد دارد در زمین اختصاص یافته برای تاسیس موسسه ی فرهنگی بنیاد مختومقلی فراغی در پارک جامی شهر گنبدکاووس ساختمانی احداث نماید . نقشه ای که پیش رو دارید به همین نیت تهیه شده است .

از همه ی برادران و خواهران کارشناس رشته های مهندسی عمران و معماری و ... که نظرات و پیشنهادهای سازنده ای در خصوص نقشه ی مزبور دارند خواهشمندیم از طریق وبلاگ بنیاد مختومقلی فراغی نظرات و طرحهایشان را مطرح نمایند و به نوعی در این امر خطیر فرهنگی یاورمان باشند .

با تشکر از طرف هیئت مدیره بنیاد مختومقلی فراغی .محمد قجقی

نقشه ساختمان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ادامه نقشه در صفحه ی بعد...

 

ادامه نوشته

احمد یسوی و اسلام عامه   نگارش: ایرنه ملیکوف   ترجمه  : محمد قجقی

توضیح: این مقاله در جریان سمینار اروپائی درباره ی پژوهش‌های مرتبط با آسیای‌مرکزی (مجموعه ترک‌شناسی شماره 2 آوترخت. در 18-16 دسامبر، صفحات 94-83) به چاپ رسیده است.

وقتی تصوف «مردم‌پسند» در کشورهای ترک‌زبان مطالعه می‌شود‌، یک شخص به ذهن می‌آید، احمد یسوی یا آتایسوی که پیر ترکستان نیز نامیده شده است و مقبره‌اش هنوز زیارت میشود و زوّار ازبک، قرقیز، قزاق و تاجیک بدان حرمت و احترام می‌گذارند. (1)

ادامه نوشته

تاریخ مختصر اویغورها         نگارش : لازلو راسونی    ترجمه : محمد قجقی

تاریخ مختصر اویغورها

مقدمه: اویغورها اهالی بومی ترکستان شرقی- که به عنوان «سین‌کیانگ» یا «منطقه خودمختار سین‌کیانگ

اویغور» نیز شناخته می‌شود- هستند. براساس آخرین سرشماری چینی‌ها، تعداد جمعیت فعلی اویغورها 2/7

میلیون نفر است (1). 000/500 از اویغورها در ترکستان غربی و عمدتاً در قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان،

ترکمنستان و تاجیکستان زندگی می‌کنند (2). 000/75 نفر از اویغورها در پاکستان، افغانستان، عربستان

سعودی، ترکیه، اروپا و ایالات متحده آمریکا مسکن گزدیده‌اند (3). منابع چینی بر این دلالت دارند که اویغورها

اخلاف بلا واسطه هون‌ها هستند (4). نام «اویغور» در سالنامه‌های سلسله هان (از سال 206 ق.م تا

220 میلادی) سلسله وی Wei (بین سالهای 265 تا 289 میلادی)، سلسله تانگ (از 618 تا 906 میلادی) و

سلسله سونگ (از 906 تا 960 میلادی) ذکر شده است. (5)

ادامه نوشته

سومین مجمع عمومی بنیاد مختومقلی فراغی

 سومین مجمع عمومی بنیاد مختومقلی فراغی برگزار می گردد.

این مجمع عمومی در دفتر بنیاد مختومقلی فراغی تشکیل خواهد شد . زمان برگزاری مجمع در ساعت ۱۰ صبح مورخه ۱۵/۸/۱۳۸۸می باشد .از تمام اعضای بنیاد جهت حضور در این جلسه دعوت به عمل می آید.

با سلام و آرزوی توفیق و سلامتی ، جناب ......

عضو محترم بنیاد مختومقلی فراغی

بدینوسیله از جنابعالی دعوت بعمل می آید تا در جلسه ی مجمع عمومی بنیاد مختومقلی فراغی شرکت فرمائید.

دستور جلسه:

1- انتخاب هیئت مدیره ی.

2- استماع گزارش مدیر عامل از وضعیت و فعالیت های بنیاد مختومقلی فراغی.

3- بحث و اظهار نظر در خصوص آغاز ساخت مرکز فرهنگی بنیاد مختومقلی فراغی.

 

مکان: دفتر بنیاد مختومقلی فراغی- گنبد کاووس – خیابان شریعتی شرقی – پاساژ شهرداری – طبقه فوقانی – واحد شماره ی 7

زمان:  جمعه 15 آبان 1388 صبح ساعت 10

توضیح: هر عضو بنیاد با ارائه وکالتنامه معتبر ، حداکثر می تواند به جای دو نفر دیگر از اعضاء رای بدهد.

 

 

                                                                        مدیر عامل بنیاد مختومقلی فراغی

                                                                                     محمد قجقی

 

درباره ی نسخه ی خطی کتاب حدیثی به زبان ترکی متعلق به قرن 14 /م

پژوهشگر : دکتر عبدالباقی چتین ( عضو هیئت علمی دانشگاه اتاتورک در ترکیه )     مترجم : محمدقجقی

 

       مقدمه : یکی از مناطقی که ابن بطوطه سیاح مشهور از آن بازدید نموده آناتولی است .  در آن زمان امیر نشینها بر آناتولی حکم می راندند . یکی از این امیر نشینها آل آیدین بود که در حومه ی آیدین تشکیل شده بود . امیران آل آیدین همچون دیگر امیران آناتولی تالیف و ترجمه به زبان ترکی را تشویق می کرده اند . برگردان ((قصص الانبیاء)) و(( تذکره الاولیاء)) به ترکی به نام محمد بی موسس امارت , برگردان به ترکی کتاب منثور ((کلیله و دمنه)) و(( قاموس الاطباء)) باعنوان ترجمه ی ((مفردات ابن بیطار)) و تالیف ((طبیعت نامه)) و ((تحفه اللطایف)) , ((لیآلی فی القدسیه)) و انجام ترجمه های دیگر به نام پسر او ((عمر بی))و ترجمه ی ((خسرو شیرین)) به نام ((عیسی بی)) نشان دهنده ی اندازه و سهم این امیر نشین در پیشرفت و تکامل گستره ی زبان ترکی, علیرغم کوتاهی عمر آن میباشد .

ادامه نوشته